Jak si vybrat leteckou školu a nespálit se?
Plánujete si udělat výcvik soukromého pilota (PPL) a nevíte podle čeho vybrat leteckou školu? Pojďme se podívat na triky, které letecké školy používají, aby přilákali nové studenty.
Letecký výcvik je sám o sobě astronomicky drahý, proto příliš nepřekvapí, že většina zájemců o pilotní průkaz, se rozhoduje primárně podle cenových kalkulací, které od leteckých škol dostanou. Že se tyto počáteční odhady mohou lišit od ceny na faktuře až o desítky procent, je pro většinu lidí hodně studená sprcha. Problém je v tom, že odejít v průběhu výcviku do jiné školy je velmi komplikované. Na co si tedy dát pozor?
Začneme u toho nejjednoduššího. Cena uváděná s DPH nebo bez? Rozdíl je 21 %. Většinou je tato informace někde dole v ceníku malým písmem.
Pojďme dále. Platí se palivový příplatek? Tuto fintu odkoukali letecké školy od aerolinek. V dobách, kdy skutečně cena paliva stoupala nad únosnou mez, to možná mělo ospravedlnění. Ale poté co ceny paliva klesly, palivový příplatek u škol zůstal.
Platí se za letovou hodinu nebo motorovou či případně špalkovou? To už je trochu komplikovanější pro člověka, který v letectví teprve začíná. Většina lidí si myslí, že přijde na letiště, zaplatí částku, kterou mají školy uvedeny pod položkou PPL a za tuto cenu také výcvik odlétají. To je ale velký omyl, tato cena je čistě spočítaná cena na hodinu letounu krát 45h + instruktor na 25 hodin. Ne každý, se dokáže vměstnat do předpisových 45 letových hodin (praxe je taková, že skoro nikdo). To by ještě nebylo nic špatného, pokud to zájemci o výcvik takto vysvětlí. Problém je jinde. Z hlediska předpisu si může pilot psát do zápisníku tzv. špalkový čas (nepochopitelně úředně nazvané doba letu) tedy od rozjezdu do zastavení, do dokumentace letounu se má psát čistý čas ve vzduchu (tzv. úředně doba provozu).
A teď přichází pointa této finty. Některé letecké školy vám sice do výcviku počítají blokový čas, ale ten zároveň i platíte. Nebo účtují tzv. HOBBS čas, což je vlastně počítadlo motohodin (spouštěné pomocí čidla na tlaku oleje nebo na hlavním vypínači). Dřív se standardně účtovalo jen za čas ve vzduchu a psal se také jen tento čas. Postupně se začalo rozmáhat přecházet na blokový nebo HOBBS. Proč je to problém? Protože pokud píšete blokový čas, tak zároveň ve výcviku strávíte přibližně o 10 až 15 % méně času (ekvivalent 5 až 7 hodin). Ale jak si mnozí myslí, tak výcvik nekončí dolétáním 45 hodin, ale až to budete umět. Ve skutečnosti tedy chybějící čas nalétáte stejně, ale s pocitem, že jste nešikové, kterým na PPL nestačí ani 60 hodin. Další zajímavou příbuznou fintou v případě počítání HOBBS času, je dělat briefing na vyčkávacím místě třeba 20 minut se studentem, tak aby tento čas zaplatil stejně, jako kdyby letěl. Brněnští ŘLP už kvůli tomu dokonce podávali stížnost, protože jim tato metoda blokovala pojížděčky.
Dále je dobré dát si pozor na přistávací poplatky. Pokud letecká škola sídlí na velkém nebo drahém letišti, musíte počítat s tím, že za každé přistání zaplatíte pěknou částku. Například v pražských Letňanech je aktuální cena 400 Kč za bouchnutí kolečkami o zem. Pokud máte ve výcviku PPL přistát minimálně 150x, je to už pěkná částka. Pokud vás o této skutečnosti informují, je vše v pořádku. Bohužel se tak neděje vždycky.
Zajímavou skupinou jsou poplatky za půjčení vybavení. Osobně jsem se s tím ještě nesetkal, ale údajně se někde platí za půjčení sluchátek, GPS atp. Pokud vám to ale řeknou dopředu, tak je to v pořádku. Můj názor je takový, že GPS do PPL výcviku vůbec nepatří. A každý, kdo to myslí s létáním vážně, by si měl vlastní sluchátka pořídit co nejdříve. Kdybyste viděli co s těmi erárními lidi dělají, tak by vám nějakých 7 tisíc Kč rozhodně líto nebylo. :)
Na konec jsem si ponechal triky, které už bych zařadil spíše do skupiny podvodů. Mám je přímo od dvou kamarádů, kterým se to stalo, takže to není žádná "městská legenda". Nejmenovaná letecká škola vám neumožní přeletět si letadlo na místo zkoušky, ale čas letadla zaplatit musíte. Na tento let využije ferry pilota, který si taky naivně myslí, že to má zadarmo. Na místě zkoušky jsou 3 adepti, kterým škola tento přelet započítá (tvrdí jim, že letadlo už je na místě). V konečném důsledku je tento let tedy zaplacen celkem čtyřikrát! To už je celkem nefair! Stejná letecká škola měla problém s tím, že si pilot platil přistání na jiném letišti sám, ale škola mu po několika měsících strhla přistávácí poplatky znovu. Kdyby náhodou neměl stvrzenku o placení (které standardně vyhazuje), tak už se pravdy nedomůže.
Slovo závěrem
Za svůj letecký život, jsem prošel dost leteckých škol, abych poznal různé finty ale je pravda, že nejsem nestranný, protože aktuálně v jedné letecké škole pracuji jako instruktor. Na druhou stranu mé svědomí může být čisté, protože ani jednu z výše zmíněných fint neaplikujeme. K sepsání článku mě motivovalo příliš časté potkávání zklamaných kluků s velkými sny a prázdnými kapsami.