První let do zahraničí aneb jak je důležité se nebát
Leteckou ICAO angličtinu už máte? Výborně. Nyní je na čase ji zužitkovat a vypravit se za první zahraniční zkušeností. My jsme si vybrali letiště v Drážďanech (EDDC), které je příhodné nejen svou blízkou polohou za hranicemi, ale je i dostatečně velké, aby si člověk angličtinu pořádně užil. Jak se na podobný let připravit, a jak poté ve skutečnosti probíhal se můžete dočíst v tomto článku. Důležité je se především nebát a postupně nabírat zkušenosti nejlépe pod dohledem zkušeného spoluletce/instruktora. Fotogalerii najdete pod článkem.
Příprava
V dnešní době je už většina důležitých materiálů na internetu, ale stejně se bez papírové mapy oblasti kam letíte neobejdete. My jsme měli sebou na palubě Jeppesen VFR+GPS a do Drážďan vám stačí ED3 (pruh se středním Německem). Tuto mapu vřele doporučuji, neboť je na ni vše co potřebujete vědět včetně například vstupních VFR bodů atd. Pro další informace by se hodil německý AIP, ale ten je bohužel na internetu zpoplatněn. Jen taková odbočka: na stránkách Eurocontrolu můžete najít seznam všech evropských států a dostupnost jejich oficiálních leteckých informací. Let jsme proto naplánovali pomocí aplikace Jeppesen Mobile TC a Air Nav Pro pro iOS. O těchto aplikacích se snad později rozepíši také. Stojí opravdu za to a velmi usnadní jakýkoliv let.
Pro tento let jsme si také z cvičných důvodů večer před letem podali telefonicky letový plán, i když pro let samotný by to potřeba nebylo.
Let
V neděli v 7:30 SELČ ráno odlétáme z Bubovic. Z důvodu aktivace letového plánu voláme hned po vzletu Praha Information na 126,1. Po nezbytném pozdravení probíhá korespondence takto:
Praha Information, OK-OKA: Cessna C150 po vzletu z Bubovic, výška 2500 feetů na QNH 1010 žádáme aktivaci letového plánu do destinace EDDC.
OK-OKA, Praha Info: Rozumím, jaký byl váš pravý čas startu?
Praha Information, OK-OKA: 5:31 UTC.
OK-OKA, Praha Info: Letový plán aktivován, odpovídač 7000.
Počasí máme na jedničku. Oblétáme pražské CTR a pak zamíříme přímo na Drážďany. Po chvilce míjíme letiště Panenský Týnec a terén se postupně začíná vlnit jak se blížíme k Českému Středohoří. Ke státní hranici už to máme jen pár minut když se sám od sebe ozve Praha Information.
OK-OKA, Praha Info: Přejděte na München Information 125,8 hezký den.
OK-OKA, Praha Info: Přecházíme na München Information 125,8, díky naslyšenou.
Nyní máme chvilku přeladit si na Dresden ATIS 118,875 a tak toho využíváme. Dráha v používání je 04 jak jsme čekali, vítr z 080 11 knotů a QNH stejné jako v Praze. Pečlivě zapisujeme informaci Charlie a ladíme München Information.
München Info, OK-OKA: Guten morgen, Cessna C150 from LKBU to EDDC with flightplan, 3000 ft on QNH 1010, squawk 7000
OK-OKA, München Info: Guten morgen, squawk 6372
München Info, OK-OKA: squawk 6372 - tak jsme naladili tento kód na odpovídači, aby nám o pár minut později dal zase zpět 7000. Asi se tam trochu nudil :)
Po pár minutách kochání německou krajinkou s větrnými elektrárnami se blížíme ke vstupnímu bodu TANGO do CTR a tak nás z München Info ladí na věž.
Dresden Tower, OK-OKA: Guten morgen, Cessna C150 from LKBU to EDDC, 2500 ft QNH1010 inbound TANGO, information Charlie.
OK-OKA, Dresden Tower: Guten morgen, information Charlie correct, report reaching TANGO
TANGO se samo od sebe nedá téměř minout, neboť je hned vedle velké televizní věže.
Dresden Tower, OK-OKA: We have a TANGO.
OK-OKA, Dresden Tower: Roger, continue straight to right downwind runway 04. /jen malá odbočka, my jsme byli téměř ve třetí zatáčce, ale řídící nás potřeboval trochu zdržet kvůli Boeingu na finále.
Dresden Tower, OK-OKA: Roger, continue straight to right downwind runway 04.
Po chvilce už je provoz na dráze a tak můžeme pokračovat po okruhu.
OK-OKA, Dresden Tower: Continue approach to right baseleg runway 04. A po našem potvrzení už dává: Runway 04 cleared for land, wind 080 degrees 10 knots. Potvrzuji také a plně se soustředím na finále. Je to poměrně nezvyk sedat na takovou dlouhou a širokou betonovou dráhu, ale nakonec je přistání jako do peřin. Na zvýšené rychlosti pojíždím k pojížděčce Charlie. Po uvolnění dráhy voláme věž:
Dresden Tower, OK-OKA: Runway 04 vacated via Charlie.
OK-OKA, Dresden Tower: Roger, contact Dresden Apron on 121,750. Tschüss
Dresden Tower, OK-OKA: 121,750. Tschüss
Dresden Apron, OK-OKA: Guten morgen, taxiway Charlie.
OK-OKA, Dresden Apron: Guten morgen, taxi straigh then turn right and follow marshall.
Po potvrzení jedeme chvilku rovně, zatočíme doprava a následujeme dodávku se zapnutým nápisem Follow me. Dovede nás až na místo stání, kde po necelé hodince letu vypínáme motor. Chlapík je sympaťák, směje se, že bere za fotku dvě Eura a už nás odváží kolem stojících Boeingů do terminálu. Jsme tady zbytečně brzy. Člověk u kterého se vybírají poplatky přichází až po deváté hodině. Procházíme se tedy po terminálu a obdivujeme novou letištní halu plnou cestovních kanceláří s levnými zájezdy. Za přistání jsme zaplatili necelých 19 EUR, což není vůbec špatné na takto velké letiště. Cesta nazpět probíhala ještě jednodušším způsobem, neboť jsme neměli letový plán. Nejdříve jsme si zavolali na Dresden Ground:
Dresden Ground, OK-OKA: Guten morgen, Cessna C150, general aviation apron, information Foxtrot, request start up and departure clearence to LKBU without flightplan.
OK-OKA, Dresden Ground: Guten morgen, start up aproved, information Foxtrot correct for taxi clearence contact Dresden Apron 121,750.
zopakovali jsme informace, nahodili motor a kontaktujeme Dresden Apron:
Dresden Apron, OK-OKA: Guten morgen, ready for taxi.
OK-OKA, Dresden Apron: Guten morgen, taxi via hotel to intersection Bravo.
Zopakujeme instrukce a pojíždíme k Bravo. Ještě po cestě nás přelaďují na věž, která dává ať pokračujeme na holding point RWY 04 a dáme až budeme připraveni k odletu. Ptají se nás také na bod odletu z CTR.
Dresden Tower, OK-OKA: Ready for departure.
OK-OKA, Dresden Tower: Runway 04 cleared for take off, wind 090 degrees 11 knots. After departure turn right and report TANGO
Dresden Tower, OK-OKA: Runway 04 cleared for take off, after departure turn right to TANGO.
Dáváme plný plyn a po vzletu si naposledy užíváme pohled na sluncem zalité drážďanské letiště. Po dosažení bodu TANGO se s námi rozloučili a my už nemuseli nikoho volat. Nazpět letíme po Labi abychom si užili hezkou krajinu česko-saského Švýcarska. Nakonec to nebylo tak těžké. Důležité je se jen nebát. Řídící jsou zde pro nás a ne naopak. V případě, že by měl někdo zájem si udělat výlet někam za hranice, nebo jen chtěl safety pilota pro pomoc s komunikací při letu do zahraničí, tak dejte vědět. Budu rád za každou novou zkušenost.
http://blog.viteknovak.cz/letani/14-motorove-letani/43-prvni-let-do-zahranici-aneb-jak-je-dulezite-se-nebat#sigFreeIde81d954579