Jak se stát pilotem v sedmi krocích
Chtěli jste se stát pilotem? Tak co vám v tom brání, je to skutečně jednoduché. Ambicí tohoto krátkého článku je shrnout krok za krokem co je potřeba kde vyplnit, nebo podat, tak aby se úřednický vlk nažral a vy jste mohli nerušeně létat po nebeských pastvách.
1. Vybrat leteckou školu. Já PPL absolvoval u OKAir, které vřele doporučuji. Nejlepší ceny v okolí Prahy, příjemní instruktoři a bezpečná letadla.
2. K samotnému začátku létání potřebujete kromě peněz také absolvovat teoretickou výuku v délce minimálně 45 hodin. Po jejím absolvování začnete postupně ve dvojím s instruktorem odkrajovat hodinu po hodině letových hodin daných osnovou výcviku AK - MOT. Nalétané hodiny si stačí vést v pracovním listu žáka, až budete mít čas, tak si koupíte Zápisník letů, který už vás bude provázet po celou dobu vaší letecké kariéry. Průběžně budete také absolvovat teoretickou výuku
3. Zásadní zlom pro každého adepta na získání pilotního průkazu je první sólový let. Než se však k němu dopracujete je potřeba mít tři důležité věci. První je Omezený průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby, který vydává Český telekomunikační úřad. Pro jeho získání musíte dokázat mimojiné znalost základů fyziky, frazeologie, předpisů atp. ČTÚ vypisuje na svých stránkách pravidelně termíny zkoušek. Druhý důležitý dokument je Osvědčení zdravotní způsobilosti minimálně 2. třídy. V současné době je nutné pro vstupní prohlídku zajít na Ústav leteckého zdravotnictví. Prodloužení už může v dnešní době dělat i letecký lékař, kde to je levnější a jistě i příjemnější. Poslední věcí před sólovým letem je pojištění odpovědnosti za škodu do výše 200 tisíc - ale to může se lišit podle provozovatele. Obvyklá cena jek kolem 3 až 5 tisíc na rok.
4. Když už létáte samostatně jste jen krůček od pilotních zkoušek. Je proto na čase přihlásit se na teoretické pilotní zkoušky, které pořádá Úřad civilního letectví. Termíny zkoušek najdete na stránkách a je možné se přihlásit po emailu: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript .
5. Jedním z posledních letů, který v rámci výcviku absolvujete je velký sólo navigační let, který má pár jednoduché pravidel. Měl by to být trojúhelník v délce alespoň 270 kilometrů a na jeho vrcholech by jsou letiště, kde provedete plné přistání. Já jsem si vybral trasu LKBU - LKHB - LKST - LKBU a bylo to v pohodě. Na tomto letu si dejte skutečně záležet, protože bude inspektora na přezkoušení i úředníky na ÚCL skutečně zajímat.
6. A jsme ve finále, kterým je praktická zkouška pro získání průkazu PPL. Nejdříve je nutné vyplnit Záznam praxe a letového výcviku, spolu s uzavřeným Zápisníkem letů a pracovním listem žáka ho donesete na ÚCL. V lepším případě vám schválí praktickou zkoušku, kterou si pak individuálně domluvíte s examinátorem. Osobně doporučuji Jasoně Kučeru, který je dislokován na kladenském letišti a je skutečně pohodář. Samotná praktická zkouška většinou trvá hodinu a půl a navštíví se během ní minimálně jedno řízené a jedno neřízené letiště. Podle nálady přezkušujícího také absolvujete nácvik nouzového a bezpečnostního přistání.
7. S takovým pocitem jste na žádný úřad ještě nešli, jdete si přeci vyzvednout svůj novotou vonící průkaz PPL. K tomu potřebujute už jen vyplnit Žádost o vydání průkazu způsobilosti pilota a trefit se do úředních hodin oddělení zkoušek leteckého personálu.
A to je skutečně všechno. Pokud vše dobře šlo tak celý výcvik trvá většinou od půl roku do roka a nalítáte během něj minimálně 45 letových hodin (35 pokud už máte praxi například z větroňů, nebo ULL).
Informace jsou platné k podzimu 2012, je možné, že budou postupně zastarávat.