1. Úvod: Analýza webů neziskových organizací
Má diplomové práce se věnovala analýze internetového marketingu vybraných nestátních neziskových organizací (NNO). Na svém blogu bych chtěl postupně publikovat ty nejzajímavější části z ní.
Pozor: Na rozdíl od akademického textu si občas neodpustím osobní komentář.
Celý název práce zní Komparativní analýza webových prezentací vybraných NNO zabývajících se rozvojem. To zní hrozně co? A navíc je to do značné míry zavádějící, neboť práce se věnuje komplexně celému internetovému marketingu, nejenom webových stránkám. Univerzitní byrokracie, už však nepovolila změnu názvu.
Na blog bych chtěl vybrat jenom ty nejzajímavější a nejpřínosnější části práce, takže veškerou akademickou omáčku vynechávám. Pokud by měl někdo zájem tak na konci každého článku z této série bude odkaz na stažení kompletního PDFka.
Hlavním cílem diplomky bylo zjistit současný "best practices" v oblasti internetového marketingu a pokusit se ho přizpůsobit podmínkám neziskového sektoru. V druhé části práce pak byla vytvořena metodika hodnotící využívání internetového marketingu a aplikována na pět organizací, které přislíbili účast. Z této analýzy jsem pak formuloval obecný soubor doporučení pro ostatní neziskové organizace.
Metodiku a definici neziskového sektoru vynechávám, to je možné si dohledat jinde. Tak jenom letmé představení z účastněných organizací:
Tato organizace je součástí většího celku Charita Česká republika. Mezi její hlavní náplň patří poskytování sociálních a zdravotních služeb v Praze, v této práci je však zařazena především kvůli svému programu Adopce na dálku. Webové stránky považují za klíčový komunikační kanál a byly kompletně redesignovány v dubnu 2011.
ARPOK: Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje
I přes svůj název se tato olomoucká neziskovka věnuje spíše globálnímu rozvojovému vzdělávání. Webové stránky má organizace už od svého založení v roce 2004 a považuje je za svůj klíčový komunikační kanál.
Asi nejznámější organizace věnující se rozvojové a humanitární pomoci v ČR. Zaměstnává přibližně 500 lidí na hlavní pracovní poměr a jejich web od roku 1992 nebyl poznamenán rukou designéra. Zkrátka vypadají skutečně tragicky. Už v době psaní diplomky (léto 2011) měly být připravené nové stránky, ale stále nejsou (jaro 2012). Organizace nepovažuje web za klíčový komunikační kanál.
Tato neziskovka vznikla v roce 2004 a působí v Ostravě a Olomouci. Náplň jejich činnosti spočívá v rozvojové spolupráci v oblasti indických Himalájí. Pořádá kulturní akce v ČR, vozí sem tibeťany atd. Web považuje za svůj klíčový informační kanál a je to na něm vidět.
Česká pobočka této mezinárodní sítě vznikla v roce 2007 a má velké ambice na poli rozvojové spolupráce v Africe. Zaměřuje se na léčbu očních chorob a web nepovažuje za primární prostředek komunikace. Web mají v současné době jiný, než na který jsem psal diplomku, jejich analýzu tedy vynechám.
To je pro první díl vše. V dalším se budu věnovat vymezení internetového marketingu a proč je potřebný i v neziskovém sektoru.
Diplomka ke stažení: Komparativní analýza webových prezentací vybraných NNO zabývajících se rozvojem.pdf
Dostupné části:
1. Úvod: Analýza webů neziskových organizací (právě jste dočetli)
2. Marketing a neziskový sektor