Sledování odkazů v době předinternetové
Sledování odkazů je jedna z věcí, bez kterých by se internetový marketing neobešel. Nástroje jako Google URL Builder slouží k efektivnímu sledování úspěšnosti jednotlivých reklamních kampaní. Úplně náhodou jsem na výstavě per Parker v Národním technickém muzeu narazil na zajímavou paralelu s tímto systémem, a to v době, kdy do vynálezu počítače chyběly ještě desítky let.
Firma Parker byla velmi pokroková ve své době a sázela nejen na technologické novinky, jako byl například systém Lucky curve zamezující úniku inkoustu, ale především na úderný marketing. K vyhodnocení jednotlivých tiskových kampaní v časopisech používali šikovný trik. Na inzerátech měli falešnou adresu na neexistující ulici Mill Street. Vzhledem k tomu, že sídlo firmy se nacházelo v malém městečku Janesville, všichni pošťáci správnou adresu znali. Podle počtu objednávek Parker na jednotlivých adresách pak jednoduše zjistili, které časopisy používat pro inzerci.